woensdag 18 juni 2014

Tomaten en water

Het nadeel van een kas is dat het er nooit regent. Je zult dus zelf de beregening moeten regelen. In een kleine kas zwaai je 5 minuten met de gieter en klaar. In een kas van 200 vierkante meter ben je daar wat langer mee bezig. Je bent maar zo een uur verder, wanneer je met een gieter werkt. Maar eigenlijk is dat natuurlijk onhandig, een gieter op die schaal. Toch geef ik al ruim een maand op die manier water aan de planten. Het zit namelijk zo: ik heb geen aansluiting op de waterleiding en dus geen kraan. De planten krijgen regenwater die ik opvang in een watertank van 1000 liter. De tank staat een meter hoog en heeft een grote opening die niet automatisch op een waterslang past. Dat heb ik dus ook nog niet geprobeerd, want ik betwijfel of die meter hoogte genoeg waterdruk op zal leveren om te sproeien. Bovendien is dan mijn tank snel leeg.
Waterslang die naar de sloot loopt achter de dijk.
Omdat het waterniveau van de sloot hoger ligt dan de kas kan ik het water 'hevelen'


Gelukkig ligt de kas in een polder en loopt vlak langs de kas een kleine sloot die ruim een meter hoger ligt dan de kas. Ook niet veel waterdruk dus, maar met een slang in de sloot kan ik een hevel maken en stroomt het water zo de kas in. Als ik er niet ben, sluit ik de slang aan op een druppelslang, die ik goedkoop bij de Lidl kocht. Ben ik er wel, dan vul ik mijn gieter met het slootwater uit de slang. Dat is levend en schoon water en bovendien gaat mijn 1000 litertank zo veel langer mee. De waterdruk is te laag gebleken om de druppelslang te laten werken. Helaas. Ik zal een waterslang met grotere diameter moeten kopen en voor elke druppelslang die ik heb (vier) een aparte slang naar de sloot moeten leggen. Een andere optie is een vuilwater pompje kopen, die levert waarschijnlijk wel genoeg druk. Ik heb nog  geen tijd gehad om dat uit te zoeken, er is elke dag zoveel te doen! En nog krijg ik niet alles gedaan. Gelukkig is er telkens weer een volgende dag.

Even in vogelvlucht de ontwikkelingen in de kas, want er is in een maand tijd heel veel gebeurd.

10 mei, kas is nog leeg. alleen de kers bloeit, de druif is nog kaal.


4 juni. alle tomatenplanten zijn geplant ook de komkommers en ik spit het laatste stuk waar de meloenen komen en aubergines
18 juni. de druif is enorm gegroeid. de tomaten en courgette ook!
18 juni. courgette, tomaat, druif. alle planten zetten vrucht. de meeste tomaten zijn rond de 1.50-2.00 meter hoog.

18 juni. komkommer, meloen, aubergine, paprika, tomaat en peper. bij het raam tomaat in potten.

3 opmerkingen:

  1. Prachtig ziet het er allemaal uit! Complimenten! En de tomaten hoeven nu geen water meer toch? Alleen de komkommers? Hoe hoog zit jullie grondwater? Wat heb je een hoop gedaan joh de afgelopen tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig, Maaike! En wat leuk dat je een blog bij houdt! ik zal delink delen via FB. Wanneer hou je open huis? Ik ben benieuwd om je kas en wat je daar doet live te zien....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank jullie wel! Ik zal de tomaten wat minder water geven, dan kunnen de wortels naar het grondwater groeien. Een open dag zit er niet in, daarvoor is de boer bij wie ik de kas huur teveel op zijn privacy gesteld. Maar als je graag wilt langskomen, dan kan dat wel hoor. Laat maar weten!

    BeantwoordenVerwijderen