dinsdag 8 december 2015

Zadenlijst tomaten 2016

Zadenlijst tomaten 2016



Jaaaaaa! Het is gelukt, alle tomatensoorten staan op de blog. Met een verhaaltje, met een aantal foto's. Zodat het wat makkelijker wordt om te kiezen. Houd er bij het lezen rekening mee dat ik de tomaten heb geteeld in een onverwarmde kas. Wanneer je de tomaten buiten wilt telen, begin dan op tijd, zodat je de tomaten zoveel mogelijk zon en warmte kunt geven. Zorg als het even kan voor een afdakje (een paraplu, een zeiltje) als het langer dan 3 dagen regent. En kies voor buitenteelt liever de kleinere tomatensoorten. Die rijpen relatief sneller dan de grote soorten.

De zaden kosten 1 euro per zakje van 15 zaden. Bij bestellingen tot 10 zakjes komt daar 1 euro verzendkosten bij. Vanaf 10 zakjes is de verzending gratis. Stuur een mailtje met je bestelling naar: tomaaike@xs4all.nl en zet "tomatenbestelling" in de onderwerp-regel. Dan laat ik je weten wat mijn rekeningnummer is en het bedrag dat je kunt overmaken.

Mijn persoonlijke top 10 kwa smaak, op volgorde (ongeveer) van voorkeur:

1. Black Cherry
2. Kruisbestomaat
3. Ozark Sunset
4. Green Doctor
5. White Cherry
6. Sweet Kitty
7. Millefleur
8. Olijftomaat Orange Santa
9. Mint Julep / Micheal Pollan
10 Purple Bumble Bee

Olijftomaat Capriccio is helaas uitverkocht...

Maar eerlijk gezegd ben ik ook helemaal weg van deze grote reuzen (vleestomaat):
1. Summer Apricot Cider
2. Cherokee Purple
3. Coeur de boeuf (Antan)
4. Purple Calebash (of Red)
5.White Tomesol

Soorten geschikt voor in pot of lage kas (dit zijn zgn. struiktomaten):
1. Fuzzy Baby
2. Green Grape
3. Tiny Tim
4. Jip en Janneke
5. Thai Pink Egg

Meest opvallende soorten:
1. Coeur de Boeuf
2. Howard German
3. Ozark Sunset
4. Brown Kumata
5. Alle grote reuzen van hierboven
6. Lemon Tree
7 Micheal Pollan / Mint Julep
8. Green Zebra
9. Tegucigalpa
10. Kruisbestomaat


1 opmerking:

  1. Oh ik word zo hebberig van die lijst en die mooie foto´s. Dit jaar geen tomaten voor mij in verband met de verhuizing, maar het seizoen daarop ga ik je hele top tien bestellen! Mmmmm!

    BeantwoordenVerwijderen