zondag 16 maart 2014

Tomaten zaaien volgens de kosmoskalender

Eerder heb ik al paprika, peper en aubergine gezaaid. Volgens de zaaikalender is het de hoogste tijd voor tomaten. Die heb ik niet vandaag gezaaid (ik loop een beeeeeetje achter met bloggen...) maar op een 'vruchtdag'. Ik werk namelijk niet alleen met een teeltplan, ik heb ook een kosmoskalender. Wist je dat de maanstand van invloed is op de groei van gewassen? Eigenlijk logisch want ook het (grond)water wordt door de maan beïnvloed, net als bij eb en vloed. Daarom doen bloem-, vrucht-, zaad-, blad- en bol/stengelgewassen het beter als je ze zaait of plant in de periode van wassende maan en wortel- en knolgewassen in de tijd van afnemende maan.

De Duitse Maria Thun onderzocht de invloed van maanstand ten opzichte van de dierenriem door jarenlange proeven met onder meer de teelt van radijs. Zij verzamelde haar resultaten in 1963 in een zaaikalender met richtlijnen voor de goede momenten om de diverse gewassen te zaaien of poten. Ze benoemde de vier soorten van gewassen als bladgewassen (zoals sla en prei), wortelgewassen (ook knollen en rapen), vruchtgewassen (peulen, tomaten) en bloemgewassen. Deze corresponderen met de beelden van water, aarde, lucht en vuur. Zo wijst in de theorie van Thun de stand van de sterren de ideale zaaimomenten aan. 

Maria Thun leeft niet meer, elk jaar wordt de zaaikalender van Thun samengesteld door Hesperia  http://www.hesperia.nl/ Ook Guurtje Kieft maakt elk jaar een kalender in de vorm van een agenda http://www.dezonnetuin.org/Boekuitgaven%20van%20Guurtje%20Kieft.html 
Op http://www.mooiemoestuin.nl/tuinieren-overig/tuinieren-met-de-kosmosagenda/ vind je een -gratis!- heel eenvoudige kosmoskalender met uitleg van Diana. Dit is de kalender die ik zelf ook gebruik. De kalender van Guurtje Kieft is een stuk ingewikkelder. Volgend jaar wil ik wel proberen met de kalender van Guurtje te werken, want die is wel een stuk preciezer dan de kalender van Diana.

Hoogste tijd dus voor de tomaten. Die worden warm opgekweekt. Binnen, achter glas bij een temperatuur van rond de 20 graden en zoveel mogelijk licht. Ik heb 25 verschillende soorten tomaten verzameld, in bijzondere kleuren en vormen, of met bijzonder goede smaak of oogst. Van elke soort heb ik ongeveer 10 zaden gezaaid. Ik ben benieuwd hoeveel er uiteindelijk opkomt... de meeste tomaten kiemen in een week, dus nog een paar dagen geduld. Hier kun je alles lezen over de opkweek van tomaten: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/

lekker in het zonnetje zaaien. wie had dat kunnen denken, half maart?!

ik zaai heel precies. ook omdat ik van sommige soorten maar 10 zaden heb.

alle tomatenzaden gezaaid. tien zaden per soort, 25 soorten. 250 planten. zou dat passen op 200 m2?
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten