zaterdag 12 juli 2014

Basilicum

De naam basilicum is terug te voeren op het Oudgrieks, waar 'Basileus' koning betekent, de koning der kruiden, althans wat mij betreft. Geen enkele andere plant is tegelijk zo verfijnd en teer, zo gevoelig en kwetsbaar.  En geen enkele andere plant geeft zoveel terug voor een zorgzame behandeling. Naast smakelijk is de plant ook gezond. Levert verscheidene vitaminen en mineralen en helpt tegen verkoudheid, straling en neutraliseert vrije radicalen. In India en Afrika, waar de plant van nature voorkomt wordt sinds lang thee gedronken van Basilicum om verkoudheid te voorkomen.
Hier kun je meer lezen over bascilicum.

De plant houdt dus van warmte. Zon. En die heb ik volop in mijn kas :) Ik heb een tiental soorten basilicum gezaaid. Gister heb ik de lemonbasil, nutmegbasil, basil genovese en purple basil gesnoeid. oftewel: geoogst. (ik top de planten zodat ze niet gaan bloeien en meer in de breedte gaan groeien)


vlnr de toppen van de kruidnagelbasilicum, paarse basilicum en citroenbasilicum.als je de plant topt, groeit hij breder uit en zal hij minder snel gaan bloeien.



Basilicum is maar kort houdbaar, want kwetsbaar. Dus heb ik er meteen pesto van gemaakt. Met 50 ml olie, halve theelepel zout, drupje citroensap, 6 cashewnoten, een el zonnebloempitten en een el pompoenpitten. (ja, inderdaad, geen kaas en geen knoflook, probeer maar eens, dit is een heel mooie sobere pesto die werkelijk naar basilicum smaakt ;) )


De paarse basilicum levert helaas een donkergroene pesto op. De limoenbasilicum is lekker fris. De kruidnagelbasilicum is lekker kruidig. Ook maakte ik een bloemenboter met alle eetbare kruiden en bloemen die ik maar in mijn tuin kon vinden.


Pesto is lekker op brood, met kaas en tomaten. Of bij de spagetti. mmmmmm!

Pesto met geraspte kaas en olijftomaatjes. De eerste tomaatjes uit de kas!


Spagetti met courgettesaus (lichtgroen), pesto (donkergroen) ei en gesnipperd basilicumblad, geraspte blauwe kaas.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten