zondag 16 maart 2014

"Aals die booodem goed ies..."

"...ies die hele pizza goed".
Ook goed tuinieren begint bij de bodem. De bodem is de basis van alles. Kijk maar eens naar de oude en wijze culturen die de bodem 'Moeder Aarde' noemen. In een paar jaar tijd ben ik -sinds ik me wat serieuzer bezighoud met tuinbouw- de bodem gaan zien als een levend organisme.

Eigenlijk klopt dat niet helemaal. De bodem leeft natuurlijk niet echt. Maar er leeft wel vanalles in de bodem; het bodemleven. Om je een indruk te geven: één kubieke meter grasland kan honderden miljoenen bacteriën, duizenden protozoa en honderden meters schimmeldraden, honderden nematoden, mijten, andere insecten (wormen, duizendpoten, kevers) en ook grote hoeveelheden aan andere microben en grotere organismen bevatten. Het gewicht per hectare kan op een vruchtbare grond zo’n 20.000 kg bedragen. Bacteriën en schimmels vormen ongeveer 80% van dit gewicht.

Bodemleven speelt een rol bij de afbraak van organische stof (decompositie), de opbouw van stabiele organische stof (humificatie), het vrijmaken van voedingsstoffen uit organische stof (mineralisatie) en bij de opbouw van bodemstructuur. Bodemleven bestaat onder andere uit microflora (zoals bacteriën en schimmels) en fauna (zoals aaltjes, mijten en wormen). Goed bodemleven is een voorwaarde voor een goede bodemkwaliteit.  http://www.bodemacademie.nl/documenten/67.pdf

In mijn moestuin heb ik dit jaar niet gespit. Het bodemleven dat van belang is voor de plant zit in de bovenste twintig centimeter. Bij spitten leg je precies die twintig belangrijke centimeters aarde omgekeerd terug. Je keert de grond en zet daarmee de wereld van het bodemleven op z'n kop. De andere tuinen om mij heen hebben allemaal gespit en frezen in het voorjaar de grond lekker los. Dat levert op het zicht en voor het gevoel een mooie fijne grond op om in te zaaien, maar het bodemleven is van slag (op z'n kop) en wat er bij frezen met het bodemleven gebeurt, lijkt me al helemaal niet fijn. http://www.biobudget.nl/tip/waaromspittennietnodigis/

Het klinkt misschien raar, maar ik werk graag samen met het bodemleven. Het zorgt bijvoorbeeld dat de compost en mest die ik opbreng omgezet wordt zodat de planten het kunnen opnemen. En het leger van wormen zorgt dat de grond wordt omgespit en maakt de bodem luchtig. Na de winter haal ik het onkruid (dat er gedurende de winter voor heeft gezorgd dat de voedingsstoffen niet uit de grond zijn gespoeld) met de hand weg, beetje harken en mijn grond is zaaiklaar.

Bovendien ben ik ervan overtuigd, dat wanneer ik ervoor zorg dat het bodemleven 'gezond' is (dat er een bepaalde harmonie of balans is in deze bodemwereld) dat ook mijn planten gezond zullen zijn. Daarom ben ik er zuinig op. En dat betekent dat ik niet spit of frees. Ik probeer het bodemleven zoveel mogelijk met rust te laten. Maarja, ik heb makkelijk praten met mijn 3x200 vierkante meter. Zodra je op iets grotere schaal groenten teelt is aan het frezen van de grond bijna niet te ontkomen.

worteldag vandaag dus alleen gewassen die een vrucht onder de aarde maken heb ik gezaaid. ui, radijs, wortel(peterselie)

je ziet hoe mooi rul de grond is. prima om te zaaien. ik maak geultjes, zaai (heel zuinig) en strooi wat compost in het geultje zodat ik de zaadjes met een dun laagje aarde bedek. dan druk ik de aarde zachtjes aan en giet ik wat water in de geultjes

de laatste boerenkool geoogst. ik heb van elke kleur twee mooie planten laten staan om straks het zaad te oogsten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten