woensdag 2 juli 2014

Krullende koppen en onbevruchte augurken

De tomaten groeien gestaag. De meeste planten zijn hoger dan 2 meter! Ik ben niet zo'n planner en je zou zeggen dat mij dit heel ongeschikt maakt als tuinder, die doorgaans de hele winter in de weer is met teeltplannen en wisselschema's. De tomaten zijn dus vrij organisch en vooral op zicht geplant. Dat wil zeggen dat er een rode naast een gele staat, naast een paarse, naast een met kleine vruchten, een met lange vruchten, naast een grote vleestomaat ect. Zodat straks, als er rijpe tomaten hangen (vanaf augustus heb ik begrepen) het een mooi kleurrijk schouwspel zal opleveren. Het betekent ook dat er dus nu op wel vijf plekken in de kas 'micheal pollan' tomaten hangen. Ga die maar eens vinden als je ze zoekt.

als elk bloemetje van deze plant een tomaat wordt is de oogst veelbelovend! bijzonder om te zien dat elke tomatensoort een andere groeiwijze heeft en op een andere manier (en in ander hoeveelheid) vrucht zet.


Maar goed. Dit jaar is bedoeld om te leren, niet zozeer om een winstgevend bedrijf te hebben. En een belangrijk ding heb ik geleerd: ik geniet er enorm van om samen met mijn tomatenplanten in de kas te zijn. Hele dagen vliegen voorbij. Dieven, onkruid wieden, water geven, verpotten, planten, draad ophangen, tomaten indraaien. Ik vind het allemaal even leuk. En er groeien niet alleen tomaten, maar ook paprika's, pepers, nieuw-zeelandse spinazie, courgettes, druiven, kersen, selderij, kikkererwten, paarse sugarsnaps, aubergines en meloenen in de kas.

En komkommers. Dacht ik... Ik heb zaad gebruikt van een enorme komkommer die vorig jaar in mijn moestuin aan een plant bleek te zitten toen ik de pompoenplanten ging ruimen. "Oja, komkommerplantje gekregen van de buurvrouw..." Die zaadjes zijn nu torenhoge planten met een enorme groeikracht. Ik dacht dus dat het een komkommer was, maar het blijkt een soort augurk te zijn. Twintig planten heb ik. Inmiddels zo'n 3 meter hoog. Vol kleine gele bloemetjes, mannelijk en vrouwelijk. Nog maar twee vruchten geplukt, handgroot, de rest blijft klein en valt van de plant. Alsof ze niet bevrucht zijn. Vandaag heb ik, zoals bij de courgette, het hart van de mannelijke bloem tegen het hart van de vrouwelijke bloem gedrukt. Ik ben benieuwd of dit meer vruchten zal opleveren. Toch zit ik niet echt te wachten op kilo's augurken. Dan heb ik liever bascilicum! Wel tien soorten gezaaid, maar nog steeds in kweekpotjes, want geen ruimte in de kas. De augurken moeten dus plaats maken...




vier augurkenplanten geruimd. de bascilicum erin (vooraan genovese en achteraan kruidnagelbascilicum) en zo krijgen de paprikaplanten (links) ook wat meer lucht.






ali bianco, cristal pepper groeit snel. de eerste vruchten heb ik al kunnen oogsten.

Vruchten van de gele paprika. In onrijpe toestand zijn alle paprika's groen.

De kleine tomatensoorten rijpen het eerst. Dit vrolijke kerstomaatje steek ik morgen in mijn mond :)



Vandaag bedacht ik mij dat ik met een handvol zaadjes begonnen ben. In maart. En dat is nu tweehonderd vierkante meter vol planten geworden. Een zee van groen! Ik ben benieuwd hoeveel kilo groente die handvol zaad uiteindelijk op zal leveren.

In de kas zag ik vorige week de toppen van de tomaten omkrullen. Ojee, de eerste 'ziekte' van de plant? Op internet las ik gelukkig dat dit in de opkweek van tomaten vaker voorkomt. Wanneer de plant veel groei-energie heeft, maar die energie nog niet kwijt kan in de vrucht, wil het blad in de kop gaan krullen. De plant groeit hier als het ware overheen en het gaat vanzelf over wanneer de plant vruchten maakt. Wat extra water geven kán helpen. Heb ik natuurlijk meteen gedaan en het lijkt inderdaad wel te helpen. Pffft. lang leve internet. Over die krullende koppen hoef ik in ieder geval niet wakker te liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten