woensdag 29 oktober 2014

Eind oktober alweer!

De afgelopen weken heb ik bij Anne & Co telkens mijn tomatenoogst kunnen verkopen. 60 doosjes in totaal. Daar ben ik best trots op!

Daarnaast heb ik op de braderie tomaten verkocht, bij VOKOMOKUM en in een stalletje bij de weg. Daarmee komt de totale verkoop dit jaar op ongeveer 100 doosje tomaten. Ik heb kunnen oogsten in juli, augustus, september en oktober. Gemiddeld 20 kilo per maand.


Verder groeit hier in de schuur de stapel potjes met tomatenjam, tomatenchutney, tomatensoep, tomatensaus, tomaten op zoetzuur gestaag...


In de kas beginnen de planten een beetje ziek te worden. Het begon met zwarte vlieg, half oktober. Die is inmiddels uitgeraasd, nu komt de meeldauw. De meeldauw zat al veel eerder in de druiven en in september al in de courgettes die ik ook nog in de kas heb staan. Nu pas, eind november begint het wat in de tomaten te komen. En nog niet bij alle soorten. Sommige soorten zijn er blijkbaar gevoeliger voor dan anderen. Alleen het blad wordt wit, vruchten hebben er nog geen last van. Ik merk wel dat het helpt om de planten te snoeien zodat ze zoveel mogelijk licht en lucht kunnen ontvangen. En nog helemaal geen phytoftora!

de tomatenplanten groeien grenzeloos. hier in een grote boog langs het plafond. de kunst is de plant open te houden.

de gele kerstomaatjes vertonen als eerste de kenmerkende witte vlekken: meeldauw

de planten blijven groeien en blijven tomaten maken. zouden deze allemaal nog rijpen?
In november zal ik een overzicht geven van alle tomatensoorten en hun eigenschappen. Ik heb van alle soorten tomaten zaad verzameld zodat ik mijn zaden met anderen kan ruilen. Hieronder laat ik zien hoe je het zaad van tomaten het best kunt oogsten en bewaren.

dan spoel je de zaadjes in een kommetje met water. het vuil blijft drijven en de zaadjes zijn zwaar en liggen op de bodem. zo maak je de zaadjes schoon van het glibberige spul dat eromheen zit. dan laat je de zaadjes goed drogen op een schoteltje

wanneer de zaadjes helemaal schoon en droog zijn, doe je ze in een zakje. ik gebruik ziplock zakjes, maar een papieren zakje is eigenlijk beter. (pergamijn zakjes bijvoorbeeld, of vouw zelf zakjes van oud papier)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten