zaterdag 30 mei 2015

Terug uit Portugal


Als je dan na een week terug komt in je tuin, zie je pas echt hoe hard alles groeit. Zo mooi. Johan heeft de tomaten in de kas water gegeven. Die had ik in de dagen voor vertrek geplant. Sommigen waren nog maar heel inimini, maar ze hebben het allemaal overleeft. En zo gek: de zaailingen in de kas (dus tomatenplanten die als 'onkruid' vanzelf opkomen, uit het gevallen zaad van vorig jaar) hebben helemaal geen water nodig om te groeien, lijkt het. Ik geef ze in ieder geval geen water en toch worden ze groot. Eigenlijk net zo groot -of groter- als mijn speciaal-met-heel-veel-moeite opgekweekte exemplaren. Tjonge. Al dat werk van de opkweek in de schuur, voor nix? Dan had ik de tomaten dus eigenlijk ook gewoon direct in de aarde van de kas kunnen zaaien! Maar goed. De tomatenplantjes die ik heb opgekweekt staan dus vrolijk (met een stokje erbij, ik zou me toch eens vergissen...) tussen alle vanzelf opgekomen zaailingen. Het nadeel van de zaailingen is dat ik niet precies weet welke tomatensoort het is. Een aantal van deze 'verrassingen' laat ik staan, maar het grootste deel van de planten is toch netjes gepland. Zo'n 50 soorten, van elke soort ongeveer 3 planten. 140 in totaal. 
De planning met alle soortjes


Deze tomatenplanten heb ik over... en dit is nog maar een kwart van wat ik over heb. Mocht je interesse hebben in een speciaal tomatenplantje (geel, groen, oranje, klein, groot, langwerpig, peervormig, je kunt het zo gek niet bedenken) kom dan op 7 juni naar de garage-sale in Ilpendam. Daar staan ze in de verkoop voor een zacht prijsje. Of stuur me een berichtje.

De tomatenplanten die ik geplant heb staan bij een stokje en keurig op 80 cm van elkaar. Daartussendoor 'onkruid' van tomaten die opkomen uit het gevallen zaad van vorig jaar en Nieuw Zeelandse spinazie

Oogst van rode rettich. Leuk en makkelijk gewas. Dit is eigenlijk ook onkruid, vorig jaar de planten laten staan voor zaad, en dit zaad is gevallen.

de tuinbonen zijn bijna klaar, mmmmm!

de doperwtjes hoeven ook nog maar eventjes

mooie bloemen!

van de oostindische kers geniet ik enorm! lekker door de salade of gewoon mooi in een vaasje

Deze rode melde is heel eigenwijs midden op het pad gaan groeien.

vier enorme zakken nieuw-zeelandse spinazie. onkruid voor mij. maar wel lekker onkruid ;)

en dan terug op de fiets, een weide met schapen en koeien door elkaar. wat een plaatje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten