zaterdag 8 februari 2014

En er was... een kas!



Jarenlang vond ik mijn groenten in de berm, het plantsoen en in de achtertuin tussen de bloemen. Tot mijn buurvrouw langskwam met het aanbod in haar moestuin te komen helpen. Ik heb geleerd dat ik erg kan genieten van het zaaien en oogsten. Heb wel het gevoel dat een onkruid meer voedingswaarde voor de mens heeft omdat ze niet veredeld is en haar eigen optimale plekje zelf heeft kunnen kiezen. Toch is het zelf zaaien en oogsten heerlijk om te doen. Ook mijn eigen zaden oogst ik zoveel mogelijk zelf.

Ik eet bijna het hele jaar rond uit de natuur. Heerlijk voelt dat. Hartje winter koop ik af en toe groenten op de biologische markt. Daar kan ik nu zoveel meer van genieten. Omdat ik weet hoeveel werk het is om mooie biologische groenten te telen. Ik ging naar school om te leren over Biologisch Dynamisch tuinieren en over geneeskrachtige kruiden (wat gelukkig ook vaak onkruiden bleken te zijn, dus was ik weer terug bij mijn roots).

Omdat het herkennen van eetbare planten niet voor iedereen vanzelfsprekende kennis is, geef ik met veel plezier workshops waarbij we eetbare planten, de zogenaamde 'wilde groenten' zoeken, ze proeven en ermee koken. Ik vertel dan ook de oude verhalen, sprookjes, sagen en legenden die bij de planten horen, zoals men dat altijd deed, zodat je de verschillende planten beter uit elkaar kunt houden.

Tijdens wandelingen rond het dorp liep ik telkens langs een mooie ouderwetse kas, van ruim 100m2, die niet in gebruik leek te zijn. Stiekem droomde ik van een kas vol kleurige, geurige tomaten, kromme komkommers, eetbare bloemen en zoete meloenen. Mijn teeltseizoen verlengen en ook de hele winter door groente telen! Ineens bleek het huis, de grond en de kas verkocht. Ik trok de stoute schoenen aan en vond uit wie de nieuwe eigenaar was geworden. Zocht hem op, vertelde hem van mijn plannen en dromen.

En vanavond.... Vanavond kreeg ik het verlossende telefoontje. Ik kan mijn tomaten-zaadjes bestellen. Mevrouw Onkruid heeft een kas.

de kas ligt aan de weg, er staan mooie knot-elzen tussen de weg en de kas.
er staan acht druiven in de kas, en drie kersenbomen. in het midden komen de tomaten. wel 24 verschillende soorten...


de kas is ongeveer 15x20 meter groot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten