zaterdag 22 februari 2014

Onkruid wieden

Mevrouw Onkruid heeft ook een tuin. Twee zelfs. En daarin staat onkruid. Nou is het woord 'onkruid' een heel subjectief begrip. Wat de een onkruid vindt, vindt de ander een mooie bloem, lekkere groente of geneeskrachtig kruid. Ik houd van eetbare planten, in de volksmond worden die groenten genoemd. En ik houd ook best van onkruid, zolang het maar eetbaar is. Vandaag scheen de zon en riepen de vogels me naar buiten om in de tuin te werken. Ik bedoel dan de tuin achter mijn huis die ongeveer tweehonderd vierkante meter groot is. Veengrond is het, dus rijk aan organische stof en water en dus ook rijk aan onkruid. Gratis-En-Voor-Niets-Planten! Ik kniel bij het onkruid en trek alles dat ik niet wil eruit. De eetbare planten gaan in een bakje, om straks een pesto van te maken. De niet-eetbare gaan op de composthoop.

In mijn bakje met eetbaar zitten na een paar uurtjes: veldkers, (waarover straks meer) brandnetel, munt en citroenmelisse. Verder is dankzij de zachte winter mijn rozemarijn nog blakend en ook de tijm staat nog mooi in blad (in tegenstelling tot de salie en de citroenverveine, ik denk wel dat ze weer zullen aangroeien, maar blad zit er nu niet meer aan). Goed wassen en daarna drogen met de sla-centrifuge. Samen met knoflook, walnoot, zonnebloemolie, zout en citroen maakt dit een smakelijke pesto.

Maar dan nog even over veldkers. Kleine Veldkers. Cardamine Hirsuta. Mijn hele tuin staat er vol mee, zelfs tussen de tegels doet het plantje het weelderig. Wat een groeikracht! Dat zal goed zijn voor de weerstand. Kleine veldkers is een vergeten groente, een wintergroente van vroeger. Het plantje is namelijk heel rijk aan vitamine C en kleine veldkers is de hele winter groen. Het lekkerst is hij eigenlijk nu in februari / begin maart, nog voor de bloei (kleine witte bloempjes). De hele plant is eetbaar en heeft een prettig zoete, mild peperige smaak. Je kunt veldkers verwerken in salade of pesto en het is een prima vervanger van haar zusje waterkers.
de tuin ziet er alweer een stuk beter uit. de kardoen is nog heel mooi gebleven door de zachte winter
dit is kleine veldkers. het plantje maakt bloemen (hier niet te zien) en daarna zaden die 'springen'

alle gevonden (on)kruiden in de pesto: brandnetel, veldkers, citroenmelisse, rozemarijn en tijm

dat maakt met olie, citroensap, zout, walnoten, zonnebloempitten, knoflook en wat blokjes augurk een heerlijke pesto

Geen opmerkingen:

Een reactie posten