donderdag 25 oktober 2018

Bijvoet voor blije voeten

Ineens stond je daar, middenop het pad, vlakbij de achterdeur. Elke dag liep ik langs je en op een gegeven moment kon ik letterlijk bijna niet meer om je heen. Je kunt als je de ruimte hebt een hele grote plant worden. Dit was mijn eerste ontmoeting met bijvoet.

Vaag wist ik nog dat bijvoet iets met voeten te maken had, lang geleden legden soldaten de plant op de bodem van hun schoen om bij een lange mars de voeten fris en sterk te houden. Toevalligerwijs viel net die week het boekje van kruidenvriendin Tanja Hilgers in de bus. Bijvoet verkwikt en geeft kracht. Geeft focus bij besluiteloosheid, lees ik in het boekje over dit bijzondere sjamanenkruid. Het wordt vaak gebruikt als ritueel kruid bij reiniging, opruimen en een nieuwe start maken.

Toen viel het kwartje. Ik sta -opnieuw- voor een kruispunt in mijn leven. Ik heb dit jaar de vierjaarige opleiding kruidengeneeskunde afgerond. Welke kant ga ik nu op? Verder met yoga en met de culinaire wildplukwandelingen of start ik een praktijk als kruidengeneeskundige? Met een glaasje bijvoet-thee op tafel zit ik in de tuin. Ik voel me gesteund in dit natuurlijke proces van focus en keuze door de bijvoet. Het hoeft niet nu allemaal tegelijk in een keer helder te zijn. Stapje voor stapje neem ik mijn beslissingen. Ik voel dat yoga belangrijk voor me is, dat ik geniet van het fysiek bezig zijn en de rust die het me brengt. Bovendien is het fijn dat ik gewaardeerd word als yogadocent. Maar misschien is vijf dagen in de week yoga en de ruim honderd leerlingen op dit moment iets teveel van het goede.

Ik werk al jaren als kruidenvrouw en wildplukker en help mensen graag de eerste stapjes zetten in het herkennen van eetbare planten en het koken met onkruid. Ik vind dat heerlijk om te doen. Ik geloof in de helende werking van voeding en van de natuur. In kruidengeneeskunde. Maar een kruidengeneeskundige praktijk? Misschien later, want waar ik echt blij van wordt is lesgeven. Mensen iets leren en inspireren! Met groepen werken. Ik heb nu zelf een aantal keer ervaren dat je in een groep zoveel meer kan leren dan van je docent alleen. Iedere deelnemer van de groep neemt een schat aan kennis en ervaring mee, waarmee de hele groep zich kan verrijken.

Daarom wil ik in 2019 een jaaropleiding starten. Zodat we in een kleine groep de planten het hele jaar kunnen volgen. Het ritme van de natuur kunnen voelen en onze ervaringen met de planten met elkaar kunnen delen. Je leert alles over het aanleggen en onderhouden van een natuurlijke tuin. Het zaaien, oogsten (wanneer en welke delen) en zelf zaden verzamelen. Elke plant, ook (juist!) het meest woekerene onkruid heeft geneeskrachtige waarde of kan je op een andere manier helpen in je huis, tuin en leven. Inhoudstoffen, plantfamilies, plantgeneesmiddelen maken, huismiddeltjes, geneeskrachtige voeding, zalf, kruidenolie, tinctuur, maceraat, etherische olie, hydrolaat, echt álles komt aan bod.

Ik ben nu bezig de agenda voor 2019 te vullen met wat minder yogalessen, acht keer plantaardig tuinkamerrestaurant op vrijdag en met acht korte introductie-workshops 'Leven met planten' op zondag. Waar ik vooral mijn aandacht op wil richten is de jaaropleiding 'Leven met planten' op tien hele zondagen waarbij we als groep veel dieper de plantenwereld induiken en je ook huiswerk meekrijgt. Zo snel ik klaar ben met het programma, plaats ik het op de website van www.mevrouwonkruid.nl

En bijvoet? De plant heeft een heel scala aan kwaliteiten: zenuwsterkend, ontkrampend en verwarmend, diep reinigend en het helpt de spijsvertering. Ik drink elke ochtend een glas thee gezet van het verse kruid. Het groeit nu immers in mijn tuin! Bijvoet is een vrij algemeen 'onkruid' dat je vindt in bermen en op de open, wat wildere delen van park of bos. Omdat bijvoet bijna is uitgebloeid, ben ik een flink exemplaar aan het drogen, zodat ik ook in de winter kan genieten van haar helende kracht. De smaak van de thee is aards en kruidig. Ik drink het met plezier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten