zondag 19 februari 2017

Vijftig tinten tomaat

In 2016 heb ik afscheid genomen van de tomatenkas en de '50 tinten tomaat' die ik daar de afgelopen twee jaar met veel liefde heb geteeld. Het waren avontuurlijke en kleurrijke jaren, met als kerstomaat op de slagroom het filmpje voor BinnensteBuiten. Maar nu is het weer tijd voor andere dromen en plannen. Dit jaar hebben jullie weinig van mij gehoord, simpelweg omdat er niet veel te vertellen was. Ja, het onkruid in Canada was net zo mooi en lekker als in Nederland, de bergen waren er hoger, en het aantal bessen (en beren) talrijker, haha :)

Voor komend jaar wil ik verder met de groenteteelt. Al een aantal jaar heb ik een moestuin van pak-m-beet 100 vierkante meter. De afgelopen twee jaar heb ik veel te weinig tijd gehad voor de moestuin vanwege de tomaten. Daar gaat komend jaar verandering in komen.  Honderd vierkante meter is riant volgens www.hetkanwel als je van je eigen groente en fruit wilt leven. Volgens hen kun je HELEMAAL (plantaardig) zelfvoorzienend leven van 350 vierkante meter. Omdat de ruimte die ik ter beschikking heb nu eenmaal kleiner, en de grondsoort (laagveen) niet geschikt voor bijvoorbeeld aardappelen is, houd ik het bij groenten, peulvruchten en medicinale planten.

Verwacht het komend jaar dus een verhaal van vallen en opstaan over de groenteteelt. Teeltplan, zaden, bemesting, compost, biologisch dynamisch tuinieren en de maankalender. Alles komt aan bod. Ik hoop op -en wens ook alle lezers- een spannend, vruchtbaar en leerzaam jaar!

Daarnaast schrijf ik al bijna twee jaar een blog voor Paradijsvogels over de kracht van planten. De kennis over de gezondheid en zelfs geneeskracht van planten en onkruid is bij de meeste mensen een beetje weggezakt. Ik studeer kruidengeneeskunde bij het Kruidenrijk in De Zilk en vind het heerlijk om alle kennis over planten, die gewoon in je eigen omgeving groeien, te delen met jullie. Daarom blijf ik komend jaar mijn blog voor Paradijsvogels schrijven en organiseer ik een workshop "medicinale planten" om je te leren over het gebruik van planten in je medicijnkastje.

Wil je de weldaad, smaak en voedingskracht van wilde planten zelf ervaren, gewoon bij mij in Ilpendam aan de keukentafel, leren 'koken met onkruid' (en... heel belangrijk: welke planten kun je wel eten, en welke niet) dan neem ik je ook dit jaar graag mee in de wereld van wildplukken, kunst op tafel en koken met onkruid. Kijk op www.mevrouwonkruid.nl voor de data van de workshops.
Soorten tomaten die nog te bestellen zijn. Lees voor de details de beschrijving elders op deze blog.

PS Ik heb nog een hoop tomatenzaden over van vorig jaar. Omdat tomatenzaden ongelooflijk kiemkrachtig zijn (minimaal vijf jaar!) kun je mijn heirloom tomatenzaden nog steeds bestellen. En goed nieuws: heb je nog tomatenzaden liggen, dan zijn die voorlopig nog goed te gebruiken. Ik wil graag dat mijn verzameling heirloom tomaten doorleeft, dus mogen de laatste zaden weg voor 50 cent per zakje. Verzendkosten in Nederland 1 euro, in Europa 2 euro. Stuur me een mailtje op tomaaike@xs4all.nl met je bestelling. (ps olijftomaat capriccio is helaas opperdepop)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten