dinsdag 13 mei 2014

Zongezaaide tomaten deel 2

En hoe gaat het ondertussen met de in maart zongezaaide tomaten?
Na het zaaien van 25 soorten in bakjes komen de soorten ongeveer gelijk op. Micheal Pollan (hele mooie hartvormige soort met geelgroene strepen) komt lastig op. Alle gele en witte soorten lijken wat minder makkelijk te kiemen en groeien. Olijftomaat doet het erg goed. Ik zal later een overzicht geven van de hoeveelheid planten die gezond groot zijn geworden tov het zaaien.

Ik heb van iedere soort ongeveer 12 zaden gezaaid. In een gekochte (biologische) bascilicumplant die ook in de schuur stond zat luis, toen ik erachter kwam heb ik meteen pesto van de plant gemaakt, maar toch heb ik gedurende de hele groei van de planten elke dag de luizen doodgewreven op de plant en zichtbaar aangetaste planten verwijderd. Ik heb ook nog een aantal lieveheersbeestjes op de planten gezet, maar ik had niet het idee dat dat veel geholpen heeft. Daaraan heb ik een aantal (het viel me mee hoeveel, ik denk 10%, dus 20 op de 200 planten ongeveer) planten verloren. Maar hee, er kan zoveel gebeuren, en eerlijk gezegd viel het me op hoe mooi de tomatenplanten er op een gegeven moment 'doorheen' groeien en geen last meer hebben van de luis. Bij jonge tomatenplanten gaat de luis bij de overgang van de grond naar de steel zitten. Daar verzwakt de plant, komt een knik of een verdunning en uiteindelijk breekt de plant op die plek heel gemakkelijk.

Ik vond dat opvallend, want ik ken luis eigenlijk alleen maar in de toppen van planten. De luis was groen van kleur. Die in de top (ik heb toevallig gister een spruit-plant verwijderd met alle toppen vol luis) is grijzer van kleur.
9-4 in de schuur voor het raam is het lekker warm en zonnig, de tomaten groeien goed

11-4 de tomaten groeien uit hun zaaibakjes. verspenen dus
eerst alle bakjes afwassen in een warm sopje

dan krijgt iedere tomatenplant een eigen bakje


23-4 de tomaten hebben het naar hun zin: lekker warm en genoeg licht. ze groeien als... tomaten

9-5 de tomaten groeien uit hun potjes. of heb ik te vroeg gezaaid? eigenlijk is het beter te wachten met uitplanten tot na ijsheiligen, maar ik besluit de planten te steunen met een bamboestok en vervolgens naar de kas te brengen om daar te acclimatiseren. 17 mei (vruchtdag) zal ik ze in de volle grond zetten. de planten zijn stevig en zien er goed uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten